Διαλέξεις

ομιλίες, παρουσιάσεις και διαλέξεις

Imming Nicole

Μεταξύ τεκμηρίωσης και προπαγάνδας: Η χρήση φωτογραφίων σε ελληνικά εικονογραφημένα περιοδικά (1912-1922)

Ο A‘ παγκόσμιος πόλεμος προκάλεσε σε μεγάλο βαθμό τη χρήση και την εξάπλωση φωτογραφιών στo διεθνo και ελληνικό τύπο, σε εφημερίδες αλλά ειδικά σε εικονογραφημένα περιοδικά της εποχής.

Mauzy Carl

«ΔΥΝΑΜΙΣ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ» - Φωτογραφικά αφηγήματα εκσυγχρονισμού στην Ελλάδα του Σχεδίου Μάρσαλ και η διαμόρφωση της μεταπολεμικής ελληνικής εθνικής ταυτότητας

Οι ελληνικές εμπειρίες του Σχεδίου Μάρσαλ διαφέρουν σημαντικά από τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη που συμμετείχαν στο αμερικάνικο πρόγραμμα αποκατάστασης της μεταπολεμικής Ευρώπης. Ο εμφύλιος πόλεμος συνέβαλε σημαντικά στην παρέκκλιση του Σχεδίου από τις προτεραιότητες ανοικοδόμησης.

Καραγιανακκίδης Νίκος

Φωτογραφίζοντας τα «παιδιά της Φρειδερίκης»: η φωτογραφική αποτύπωση της ζωής στην Παιδόπολη «Άγιος Γεώργιος» της Καβάλας, 1947-1967

Η Παιδόπολη «Άγιος Γεώργιος» της Καβάλας (ΠΑΓΚ), ένα από τα πρώτα δημιουργήματα του  «Εράνου "Πρόνοια Βορείων Επαρχιών Ελλάδος"», ξεκίνησε τη λειτουργία της το φθινόπωρο του 1947. Οι τρόφιμοί της έγιναν αμέσως αντικείμενο έντονου ενδιαφέροντος, τόσο από το «εθνικόφρον» στρατόπεδο όσο και από τα...

Καράλη Μαριάννα

«Η αισθητική τοπογραφία του έθνους». Ο λόγος του Αριστείδη Φουτρίδη και το ελληνικό φωτογραφικό τοπίο στην έκθεση «Ελλάς» της Νέας Υόρκης.

Η ανακοίνωση έχει ως θέμα τη φωτογραφική έκθεση στο Grand Central Palace της Νέας Υόρκης, την οποία συνδιοργάνωσαν ο εκδοτικός οίκος Fred Boissonnas και το Ελληνικό Κράτος το Μάρτιο του 1920. Με επίκεντρο τη ρευστή έννοια του τοπίου, θα διερευνηθούν οι ποικίλοι τρόποι πρόσληψης και ερμηνείας του...

Καρρά, Μαριλένα

Από τη φαντασία και το φαντασματικό ίχνος στη φωτογραφία

Τι σχέση μπορεί να έχουν τα φαντάσματα με τη φωτογραφία; Τι αποκαλούμε φαντασματικό; Αφήνει, άραγε, ίχνη μέσα στον υλικό κόσμο των πραγμάτων; Κι εμείς, τελικά, γιατί το φοβόμαστε τόσο; Στον απόηχο των προηγούμενων ερωτημάτων, θα προσπαθήσουμε να σκεφτούμε σε ποιο βαθμό η φωτογραφική πρακτική...

Κασσαβέτη Ορσαλία-Ελένη

Το αναλογικό οικογενειακό φωτογραφικό λεύκωμα ως ιστορικό και πολιτισμικό τεκμήριο: Η «Κουλτούρα της Kodak» αντεπιτίθεται

Η διευρυμένη χρήση κινητών τηλεφώνων με ενσωματωμένες φωτογραφικές μηχανές και η ανάδυση μιας νέας γενιάς παραγωγών φωτογραφιών που τις κοινοποιούν κατόπιν επεξεργασίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε σχετικές διαδικτυακές πλατφόρμες, αποτελούν μάλλον δύο από τις χαρακτηριστικότερες τάσεις...

Λιακοσταύρου Νικολέττα

Το αρχείο τηλεφωτογραφίας του Μουσείου Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ

Η ανακοίνωση θα παρουσιάσει τη συλλογή τηλεφωτογραφιών που φυλάσσεται στο Μουσείο Τηλεπικοινωνιών του ΟΤΕ και τη σημασία της για την ιστορία του ελληνικού φωτορεπορτάζ. Το αρχείο αποτελείται από 13.320 τηλεφωτογραφίες που καλύπτουν τη χρονική περίοδο 1949-1988.

Μύρτου Νίκος

Από τη Φωτογραφία στο Βίντεο. Προβληματισμοί για την μετεξέλιξη του στατικού σε κίνηση.

Το σύγχρονο τεχνολογικό τοπίο έχει μετατοπίσει την παραγωγή και την χρήση της φωτογραφίας. Ο «εκδημοκρατισμός» που έφεραν τα smartphones αλλά και η συστηματική χρήση της φωτογραφίας διαδικτυακά και ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν δημιουργήσει ένα ιδιαίτερο οπτικό καμβά που όμως έχει...

Νίκος Κουτσουμπός

Μια ιδιαίτερη περίπτωση: ο J.A. Spranger φωτογραφίζει την Ελλάδα (1936)

O αγγλικής καταγωγής John Alfred Spranger (1889-1968) γεννήθηκε στη Φλωρεντία και έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην Ιταλία. Ο πατέρας του είχε εγκατασταθεί στην Τοσκάνη ήδη από τα μέσα του 19ου αιώνα.

Πασχαλίδου Μαρία

Πρακτικές χρήσης γραπτού λόγου στη φωτογραφική εικόνα: Η περίπτωση της συμμετοχικής/διαδραστικής φωτογραφικής εγκατάστασης Arbitrariness [Αυθαιρεσία]

Ο συνδυασμός γραπτού λόγου και εικόνας είναι μία πρακτική που έχει ακολουθήσει τη δική της διαδρομή στην ιστορία της Φωτογραφίας. Στις ποικίλες εκδοχές της, συχνά, αποδομεί κυρίαρχες αισθητικές ενώ αναδεικνύει τα όρια τόσο της γλώσσας όσο και της εικόνας στην αποτύπωση ή διατύπωση του ‘αληθινού...

Σταματοπούλου Μυρτώ

Οπτικές αφηγήσεις θανάτου: Το μεταθανάτιο φωτογραφικό πορτρέτο στην Ελλάδα

Αν σκοπός του φωτογραφικού πορτραίτου είναι να διασώσει τον άνθρωπο από έναν πνευματικό θάνατο, όπως ισχυρίζεται ο Andre Bazin, είναι εύκολο να αναλογιστεί κανείς πόσο περισσότερο ισχύει αυτή η θέση στο νεκρικό πορτραίτο.

Τσίργιαλου Αλίκη

Το φωτογραφικό έργο της Nelly’s: Μια διαδικασία επαναξιολόγησης με αφορμή την αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Το Μουσείο Μπενάκη, θεματοφύλακας έδω και τριάντα χρόνια του έργου της ελληνίδας φωτογράφου Έλλης Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου (1899-1998), θέλοντας να τιμήσει τη μεγάλη δημιουργό πρόκειται να διοργανώσει στα τέλη του έτους αναδρομική έκθεση και να εκδώσει τη μονογραφία της.