Η ανακοίνωση θα επιχειρήσει να φωτίσει το σκεπτικό πίσω από την πρόσφατη ομώνυμη έκθεση που διοργανώθηκε στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού με θέμα τη συλλογή Βύρωνα Μήτου.
Αριθμώντας περισσότερες από 800 φωτογραφίες της κατοχικής Θεσσαλονίκης η συλλογή του Βύρωνα Μήτου αποτελεί μία από τις πλουσιότερες ιδιωτικές φωτογραφικές συλλογές με θέμα μία περίοδο της πόλης που έως σήμερα θεωρούνταν ως η λιγότερο φωτογραφημένη. Με εξαίρεση ελάχιστα πιστοποιημένα δείγματα της φωτογραφικής δραστηριότητας των επίσημων Μονάδων Προπαγάνδας (Propaganda Kompanien), προφανώς τραβηγμένα από μέλη της Μονάδας PK 690 που έδρασε στην Ελλάδα, η πλειονότητα των φωτογραφιών αποτελείται από ερασιτεχνικά στιγμιότυπα μνημείων και δημοφιλών σημείων της πόλης, πορτρέτα Γερμανών στρατιωτών από πλανόδιους φωτογράφους, σκηνές της καθημερινής ζωής ή ακόμη και από καρτ ποστάλ που οι στρατιώτες έστελναν στις οικογένειές τους.
Μέσα από το ετερογενές φωτογραφικό υλικό της συλλογής, η Θεσσαλονίκη αναδεικνύεται ως ένας «τουριστικός προορισμός». Αυτή η «τουριστική» εικόνα βρίσκει την καλύτερή της έκφραση στον εικονογραφημένο τουριστικό οδηγό, επίσης από τη συλλογή Βύρωνα Μήτου, που τυπώθηκε ειδικά για τα στρατεύματα της Βέρμαχτ στην πόλη. Περιλαμβάνοντας φωτογραφικές απόψεις από αξιοθέατα της Θεσσαλονίκης, ο εικονογραφημένος τουριστικός οδηγός θα εξετασθεί σε σύγκριση με προσωπικές λήψεις Γερμανών στρατιωτικών.
Επισημαίνοντας τη σχέση που υπάρχει μεταξύ τους, η ανακοίνωση θα -εστιάσει στον τρόπο με τον οποίο οι προσωπικές αναμνήσεις των στρατιωτών «κατασκευάζονταν», αποκαλύπτοντας, παράλληλα, τον ρόλο της προπαγάνδας στην παραγωγή των ερασιτεχνικών εικόνων και καταδεικνύοντας τη λειτουργία αυτών ως μηχανισμών διαφυγής. Μία διαδικασία που συνοψίζεται σε αυτό που ο Καθ. Rolf Sachsse χαρακτηρίζει ως «εκπαίδευση αποστροφής του βλέμματος» από τη φρίκη και τις θηριωδίες του πολέμου.