Η απεικόνιση του ανθρώπου στην αρχαιολογική φωτογραφία

Διάλεξη

Όταν η ανθρώπινη μορφή απεικονίζεται ανάμεσα στα αθηναϊκά ερείπια, τότε η εικόνα προσφέρεται για πολλαπλή ανάγνωση από ποικίλες επιστημονικές προσεγγίσεις. Οι ιστορικές και αρχαιολογικές πληροφορίες είναι μόνο η πρόφαση.  Ο φωτογράφος ακούσια ή εκούσια συνθέτει την προσωπογραφία της αθηναϊκής κοινωνίας: ο τρόπος που αντιμετωπίζουν τις αρχαιότητες οι αστοί διαφέρει από αυτόν των φτωχότερων τάξεων που τις έχουν εντάξει στην καθημερινότητά τους και φωτογραφίζονται ανεπιτήδευτα μπροστά από αυτές. Μια οικογενειακή φωτογραφία μέσα σε ένα αρχαιολογικό περιβάλλον δίνει στοιχεία για την ιεραρχική δομή των ατόμων που την αποτελούν αλλά και για τις σχέσεις των δύο φύλων. Μία φωτογραφία επαγγελματιών αποκαλύπτει στοιχεία που μαρτυρούν το είδος συνείδησης που διαθέτουν οι συγκεκριμένοι άνθρωποι για τον επαγγελματικό τους κλάδο ή την αυτοεκτίμησή τους για την κοινωνική τους τάξη ενώ οι ενδυμασίες, οι κινήσεις ακόμα και τα βλέμματα μπορούν να δηλώσουν τα ήθη και έθιμα μιας άλλης εποχής.

O James Robertson είναι ο φωτογράφος του19ου αιώνα στα έργα του οποίου ουδέποτε σχεδόν απουσιάζει το ανθρώπινο στοιχείο. Οι εικόνες του χαρακτηρίζονται από δύο στοιχεία: τη ζωγραφική αν όχι καταγωγή, τουλάχιστον συγγένεια και τη σκηνοθετική–θεατρική αντίληψη του. 

James Robertson, Πύργος των Ανέμων
© James Robertson, Πύργος των Ανέμων